O szkole
Placówka powstała w 2000r. W skład zespołu wchodzą: Szkoła Podstawowa nr 7 Specjalna, Gimnazjum nr 5 Specjalne oraz od 1.09.2005r. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Celem działalności szkoły jest edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowanie ich do codziennego życia w integracji ze społeczeństwem.
Wychowanie i nauczanie ma na celu wyposażenie wychowanków w umiejętności, sprawności i nawyki, aby:
- mogli porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób-werbalnie lub pozawerbalnie, poprzez uruchomienie odpowiednich kanałów komunikowania się,
- zdobyli maksymalną życiową niezależność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb dotyczących bezpieczeństwa, ochrony przed głodem, chłodem, bólem- co jest podstawą godnego samodzielnego życia,
- byli zaradni w życiu codziennym, np. potrafili samodzielnie przygotować prosty posiłek, dokonać podstawowych zakupów, umieli wezwać pomoc w trudnej sytuacji, wypełnić ulubionymi zajęciami wolny czas,
- umieli sterować swoim zachowaniem zarówno w miejscach publicznych, jak i prywatnych, wobec osób bliskich i wobec obcych,
- mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi członkami społeczeństwa, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm zachowania.
Kadra
W szkole pracują wysokowykwalifikowani nauczyciele prowadzący zespoły edukacyjno – terapeutyczne. Są oni specjalistami stosującymi różnorodne metody i formy pracy dostosowane do indywidualnego rozwoju ucznia na bazie rzetelnej diagnozy pedagogicznej.
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
Przyjęcie do trzyletniej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami może ubiegać się kandydat, który ukończył Gimnazjum Specjalne dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także w zadawalającym stopniu opanował przewidziane programowo wiadomości i umiejętności. Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
Podstawowe dokumenty niezbędne do przyjęcia ucznia do Szkoły Przysposabiającej do Pracy:
- orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o kształceniu specjalnym,
- skierowanie do kształcenia w szkole specjalnej wydane przez Starostwo Powiatowe w Augustowie,
- świadectwo ukończenia gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja, a także – w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości – umożliwienie mu zdobycia maksymalnej niezależności życiowej. Działalność ekukacyjna szkoły (dydaktyczna, wychowawcza i rewalidacyjna) opiera się o indywidualne programy edukacyjne ustalane dla każdego ucznia na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania i zawierające realne, szczegółowe cele, zadania i treści, mieszczące się w strefie najbliższego rozwoju ucznia.
Galeria
|